شنبه 5 آذر 1384

سخنگوی شورای نگهبان: باید در اولین فرصت وزیر نفت به مجلس معرفی شود، مهر

کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز هیچ مقام رسمی از شورای نگهبان درخواست تفسیر نکرده است، گفت: من نظر به تمدید مهلت سه ماه ندارم و باید در حداقل زمان کار معرفی وزیر نفت صورت گیرد؛ البته هنوز در شورای نگهبان در این خصوص بحثی صورت نگرفته است.
به گزارش خبرنگار سیاسی "مهر"، دکتر عباسعلی کدخدایی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال مشترک همه خبرنگاران در خصوص پایان مهلت سه ماهه رئیس جمهور برای معرفی وزیر نفت و تفسیر شورای نگهبان در این زمینه، اظهار داشت: هنوز از سوی مقام رسمی درخواستی مبنی بر تفسیر این موضوع از شورای نگهبان نشده است.

وی افزود: اصل 135 قانون اساسی ابهامی ندارد و بر اساس همین قانون بایستی عمل شود، طبعا اگر تعهدی برای هر یک از مقامات در ظرف زمانی معینی، در نظر گرفته شده است، باید در آن ظرف زمانی انجام شود و اگر نشد در اقل مهلت مدت ممکن صورت بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید براینکه نظرش تمدید سه ماهه مهلت رئیس جمهور نیست، تصریح کرد: باید در حداقل زمان کار معرفی وزیر نفت صورت گیرد؛ البته هنوز در شورای نگهبان در این خصوص بحثی صورت نگرفته است.

کدخدایی در ادامه اصل 141 قانون اساسی پیش از بازنگری رایاد آور شد و گفت: این اصل مهلت تعیین وزیر را بدون سقف زمانی معین برای نخست وزیر در نظر گرفته بود که اکنون سقف سه ماهه در اصل 135باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: مطلب جدیدی اتفاق نیفتاده، تعهدی است که قانون بر عهده رئیس جمهور گذاشته و اگر نتوانست در مهلت مقرر کاری را انجام دهد، بایستی در اولین فرصت آن را انجام دهد و این بدان مفهوم نیست که رئیس جمهور سه ماه دیگر فرصت دارد، این کار را انجام دهد و یا اصلا دیگر نمی تواند وزیر معرفی کند.

از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص طرح یک فوریتی تعلیق اجرای پروتکل الحاقی معاهده NPT در صورت ارجاع یا گزارش پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت که سه شنبه گذشته به تصویب مجلس رسید، سوال شد و وی اعلام کرد: هنوز این طرح در دستور جلسه رسمی شورای نگهبان قرار نگرفته است.

کدخدایی با اشاره به اینکه این مصوبه مجلس روز پنج شنبه به شورای نگهبان ارسال شده گفت: با نگاه اجمالی و مختصری که اینجانب به طرح مذکور داشتم مطلب خلاف شرع یا قانون اساسی در آن ندیدم، اما این طرح باید در جلسه رسمی شورا مطرح شود و تا پایان هفته پاسخ رسمی آن را اعلام می کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات شورای نگهبان برای همزمان سازی انتخابات در کشورگفت: این یک واقعیت است که در27 سال گذشته،27 انتخابات سراسری در کشور برگزار شده است و این امر هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است.

وی افزود: اکنون این اراده در مسئولین ایجاد شده است که انتخابات در کشور را به گونه ای ساماندهی کنند که هر دو سال یک بار انتخابات برگزار شود که کاهش هزینه های سیاسی و اجتماعی و مالی را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

کدخدایی با تاکید براینکه نیازمند تدوین قانون جامع انتخابات هستیم، گفت: تلاش هایی در قوای مجریه و مقننه در این زمینه صورت گرفته است، ولی شورای نگهبان تاکنون در این باره اقدامی انجام نداده است و نیازی نیز به دخالت در آن نمی بیند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی در خصوص نامه ای به شورای نگهبان برای تجدید نظر در قانون انتخابات گفت: از وجود این نامه بی خبرم، اما تا آنجا که مطلعم دستگاههای اجرایی و مجلس همکاری هایی را برای نظام جامع انتخابات و همزمانی انتخابات آغاز کردند. از شورای نگهبان هم نظرخواهی کرده اند که ما نیز کارشناسان خود را به آنان معرفی کرده ایم تا همکاری لازم را انجام دهند،اما هنوز به مرحله قطعی نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد:هنوزهیچ طرح رسمی از سوی هیچ نهاد رسمی برای تغییر در قانون انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و شورای شهر به شورای نگهبان ارسال نشده است.

از کدخدایی در خصوص مخالفت شورای نگهبان با طرح فعالیت شرکت های هرمی با شبکه بی انتها از جمله گلدکوئیست سوال شد و وی گفت: همانطور که قبلا گفته ام شورای نگهبان نسبت به موضوعات وارد نمی شود، بلکه نظر حکمی دارد و برایمان فرقی نمی کند چه شرکت هایی با چه عناوین و نام هایی فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: آن دسته از شرکتهای اقتصادی که بر اساس قوانین و مقررات موجود فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند، با هراسم وعنوان می توانند فعالیت کنند، اما فعالیت آن دسته از شرکت هایی که غیر قانونی و غیر سالم صورت می گیرد،خلاف قانون و شرع است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی شورای نگهبان: باید در اولین فرصت وزیر نفت به مجلس معرفی شود، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016