دوشنبه 27 تیر 1384

اعتراض به برخی مداحان و هیات های مذهبی از سوی آيت الله مکارم شيرازی و وزير اطلاعات، آفتاب

آفتاب:آيت الله ناصر مکارم شيرازی، از مراجع تقليد شيعه در قم به انتقاد از برخی از مداحان پرداخته و گفته که آنان با بيان حرفهای نامناسب در مورد خاندان پيامبر اسلام، بهانه به دست دشمنان داده ‌اند.
---------------------------------

انتقاد آيت الله مکارم شيرازی از مداحان در ديدار با مسئولان کنگره ای موسوم به ميراث علمی ومعنوی حضرت زهرا و اعضای هيئت علمی کتاب سال ولايت بيان شده و همزمان با انتشار آن، علی يونسی، وزير اطلاعات ايران نيز اقدامات برخی افراد و مداحان در محيطهای مذهبی را در جهت تحريک قومی و مغاير با وحدت ملی ارزيابی کرده و از آن ابراز نگرانی کرده است.

وی که با خبرنگاران خبرگزاريهای جمهوری اسلامی، دانشجويان ايران و واحد مرکزی خبر (وابسته به صداوسيما) سخن می گفته، فعاليت برخی از مداحان را "ترويج حماقت" و "کوبيدن بر طبل اختلاف و دودستگی و تعصبات قومی به نام شيعه و سنی" قلمداد کرده و گفته است: "ما از تعصبات کوری که امروز به صور گوناگون رواج پيدا می ‌کند، رنج می ‌بريم و نگرانيم که کار به شکلی پيش رود که بعد از اين نتوانيم جلوی آن را بگيريم".

يونسی در عين حال اذعان کرده که برخورد با اين افراد، فراتر از توانايی و اختيارات وزارت اطلاعات است و به تصميمات کلان در کشور نياز دارد.

انتقاد روحانيان و مراجع مذهبی از برخی مداحان و گردانندگان مجالس مذهبی سابقه ای تاريخی دارد و حتی برخی علمای شيعه با نوشتن کتابهايی اين قبيل مداحان را به تحريف رفتار و گفتار امامان و شخصيتهای شيعه و اشاعه افکار انحرافی متهم کرده اند.

در حالی که وزير اطلاعات ايران از سویی افراطی گری برخی مداحان و گردانندگان مجالس مذهبی را باعث تفرقه ميان شيعه و سنی و خطری امنيتی ارزيابی می کند، گزارشهايی نيز منتشر شده است که از پيوند ميان اين قبيل محافل مذهبی با گروههای افراطی سياسی حکايت می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پی ترور نافرجام سعيد حجاريان، يکی از چهره های بانفوذ اصلاح طلب ايران در ماه مارس سال 200 ميلادی (اسفند 1378) روزنامه های آن زمان در رديابی اين رخداد گزارشهايی منتشر کردند که بر وجود "دخمه" هايی دلالت می کرد که افراطی گرايی مذهبی و سياسی در آنها پيوند خورده و به باور نويسندگان آنها، عامل ترور سعيد حجاريان و همچنين گروههايی که با روشهای خشنونت بار به مقابله با اصلاح طلبان می پرداختند از آنها برخاسته بودند و يکی از ويژگيهايشان علاقه به برخی مداحان و واعظان معروف و تأثيرپذيری از آنان بود.

در انتخابات اخير رياست جمهوری ايران نيز گزارشها حکايت از آن می کرد که شمار زيادی از مداحان و واعظان پرنفوذ به حمايت از محمود احمدی نژاد، نامزد اين انتخابات و با نقش آفرينی در پيروزی وی عملاً بر تحولات سياسی کشورشان تأثير گذاشتند.

جنبه ديگری از عملکرد برخی مداحان که مورد انتقاد قرارگرفته توسل آنان به شيوه ها و ترانه های عامه پسندی است که مورد پسند مذهبيهای سنتی نيستند.

در ايام سوگواری امام سوم شيعيان، امامان جمعه و جماعت بارها نسبت به استفاده از اين گونه شيوه ها و ترانه ها و "شبهه ناک" بودن آنان از ديدگاه شرعی هشدار دادند اما آن گونه که از گزارشها بر می آيد اين هشدارها نتوانسته است از رواج اين شيوه نو در مداحی و سوگواری بکاهد.

Copyright: gooya.com 2016