دوشنبه 8 مرداد 1386   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزایش آمار قتل های خانوادگی در ایران، بی بی سی

فرناز قاضی زاده - رییس پلیس آگاهی ناجا، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با ابراز نگرانی از تعداد قتل های خانوادگی در این کشور، اعلام کرده که در حال حاضر ۴۰ درصد از قتل ها، قتل های خانوادگی است و ۵۰ درصد از زنانی که کشته می شوند، توسط "محارم" خود به قتل می رسند.

سردار اصغر جعفری گفت بحث جرایم خشن در پلیس آگاهی جزو مسایل بسیار مهم است و باید در این زمینه فرهنگ سازی و اقدامات زیر بنایی صورت بگیرد. وی از مسئولان ایران خواسته است که در این باره راهکارهایی بیاندیشند.

از آنجایی که در ایران آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد نمی توان میزان این گونه قتل ها را با گذشته مقایسه کرد. اما این موضوع باعث نگرانی زیادی در میان مسئولان و کارشناسان مسایل اجتماعی ایران شده است.

رویا کریمی مجد، خبرنگار در تهران، می گوید که حتی نسبت به ۱۰ یا ۱۲ سال پیش میزان قتلهای خانوادگی به شدت افزایش پیدا کرده اند.

قتلهای خانوادگی دلایل متعددی دارند و در واقع معلول وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند.

گیتی پور فاضل ، جامعه شناس، معتقد است کمبودهای اقتصادی، که در جامعه امروز ایران هر روز بیشتر از پیش مشاهده می شود، علت اصلی بسیاری از نابسامانی های اجتماعی در ایران و از جمله بروز قتل های خانوادگی است .

اما آن چه که نمی شود از آن چشم پوشی کرد، جوانب فرهنگی این معضل اجتماعی به ویژه فرهنگ خشونت در ایران است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان مسئله ترویج خشونت و حتی تقدیس خشونت در برخی از سریال ها و برنامه های تلویزیونی، تاثیرات بسیار بدی روی جامعه می گذارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در حالی که مجازات ارتکاب به قتل در ایران قصاص است، موادی از قانون مجازات اسلامی باعث شده است قتل های خانوادگی به نوعی از اشد مجازات مستثنی بشوند.

به نظر کارشناسان مختلف فرهنگ سازی برای مقابله با قتل و به ویژه قتلهای خانوادگی، باید با مطالعات دقیق کارشناسی و با همکاری همه نهادهای آموزشی از خانواده و مدارس گرفته تا تلویزیون و رادیو، به عنوان رسانه های جمعی، انجام شود.





















Copyright: gooya.com 2016