دوشنبه 27 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ضرب و شتم يک روحانی توسط دختران بدحجاب

مهر ـ برای چندمين بار متوالی و اين بار در شهر کوچکی مثل شهميرزاد (توابع شهرستان مهديشهر در استان سمنان) شاهد ضرب و شتم حجت الاسلام سيد علی بهشتی، روحانی آمر به معرف و ناهی از منکر بوديم.

فريضه امر به معروف و نهی از منکر در آيات متعدد قرآن کريم بسيار مورد تاکيد قرار گرفته است. از جمله در آيه ۱۰۴ سوره مبارکه آل‌عمران برای آمرين به معروف و ناهيان از منکر تعبيری همچون فلاح به کار برده شده که نقطه نهايی يک انسان به شمار می‌رود.

در اصل هشتم قانون اساسی کشورمان نيز تاکيد بر اين مهم به وضوح ديده می شود. اهميت اين اصل در نظر نويسندگان قانون اساسی، علاوه بر فقدان سابقه و پيش نويس از متن مذاکرات، نبودن مخالف جدی و تصويب فوری آن با پنجاه رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف و دو رأی ممتنع در شانزدهمين جلسه (۲۲ شهريور ماه ۱۳۵۸) آشکار می‌شود.

پس با توجه به تاکيدات قرآن کريم و قانون اساسی بر لزوم تحقق فرضيه "امر به معروف و نهی از منکر"، چرا اکثرا مردم نسبت به انجام اين فريضه واجب دينی بی‌تفاوت شده و به سادگی چشمان خود را بسته و از کنار آن عبور می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


باز هم ضرب و شتم آمر به معروف و ناهی از منکر!

در روز سی و يکم مرداد ماه سال جاری بعد از تعطيلات دو روزه عيد سعيد فطر برای چندمين بار متوالی و اين بار در شهر کوچکی مثل شهميرزاد (توابع شهرستان مهديشهر در استان سمنان) شاهد ضرب و شتم حجت الاسلام سيد علی بهشتی، روحانی آمر به معرف و ناهی از منکر بوديم.

اين پيش نماز مسجد جامع شهميرزاد در خصوص چگونگی ضرب و شتم خود توسط دو دختر بد حجاب می‌گويد: خيلی قادر به راه رفتن نيستم اما از آنجايی که قصد داشتم بعد از ماه مبارک رمضان نيز درب مسجد به روی مومنان بسته نشود، برای اقامه نماز ظهر عازم مسجد شدم، دو دختر جوان در حال گذر بودند که يکی از آنها بد‌حجاب بود. محترمانه تذکر دادم: "خانم خودت را بپوش" که در جوابم گفت: "تو چشماهايت را ببند"، اين حرف او برای من بسيار سنگين و ناراحت کننده تمام شد.

در آن لحظه متاسف شدم که بد‌حجاب‌ها خواسته باشند به افراد متدين امر کنند چشمهای‌تان را ببنديد، دوباره تذکر دادم اما نه تنها خودش را نپوشاند، بلکه به من توهين هم کرد، از او خواستم ديگر توهين نکند اما شروع به فرياد زدن و تهديد کردن کرد، "من را هل داد و به زمين انداخت"، با کمر به زمين افتادم و ديگر نفهميدم چه اتفاقی افتاد، فقط ضربات لگد اين دختر که به جانم افتاده بود و توهين می‌کرد را حس می‌کردم.

هنوز جای کتک‌ها داغ بود، لذا درد بر من چيره نشده بود، با همان حال نماز جماعت را امامت کردم تا ثوابش برای سايرين ضايع نشود، بعد از نماز از حال رفتم وقتی بحال آمدم متوجه شدم که اورژانس من را به بيمارستان ۱۵ خرداد مهديشهر منتقل نموده است.

در بيمارستان عکس، سی تی اسکن و ساير مراحل تشخيص بيماری را طی نموده و چون حال مناسبی نداشتم، شبانه به بيمارستان اميرالمومنين(ع) سمنان اعزام شده و سه روز در آن بيمارستان بستری شدم و در نهايت تشخيص پزشکان کوفتگی مهره‌های کمر بود که بعد از گرفتن نوار قلب و ...، راه درمان را در استراحت مطلق ديدند، بنده در حال حاضر برای غذا خوردن و حتی احتياجات شخصی خود را با کمک همسرم برطرف و انجام می‌دهم.

نبايد مسئله برخورد با بد حجابی را کم‌رنگ کنيم

حجت الاسلام بهشتی درحاليکه گفتگو برايش مشکل بود؛ گفت: "...در هنگام حادثه فقط يک جوان مسجدی به همراه همسرش بر بالينم حاضر شد و آن دختران را شناسايی کرد، با اينکه در اين روزها از لحاظ روحی و جسمی، بدترين روزهای زندگيم را سپری می‌کنم، اما شکايت نکردم، چون معتقدم که اجر درد کشيدنم در قبال انجام وظيفه الهی و واجب امر به معروف و نهی از منکر با هيچ چيزی قابل قياس نيست، اما اگر دادستان و مسئولان از جنبه عمومی، خواهان برخورد با اين اهانت کنندگان به لباس شريف روحانيت، سادات و از همه مهمتر به دستورات اسلام می‌باشند، حرفی ندارم، البته طوری اين مسئله بايد هشدار داده شود که مقدمه‌ای برای مقابله با وضعيت اسفبار حجاب در شهميرزاد شود.

وی ادامه داد: البته اين حرف درست است که فقط بد‌حجابی منکر نيست و منکرات ديگری هم مانند دروغ‌ها و غيبت‌هايی که در مجالس گفته می‌شود و فسادهای دامنگيری که وجود دارد و بايد با آنها برخورد شود، اما ما نبايد مسئله برخورد با بد‌حجابی را کم‌رنگ کنيم.

وی ادامه داد: شنيده‌ام که فرماندهی انتظامی شهرستان مهديشهر به فرمانده پاسگاه شهميرزاد چند بار تاکيد کرده که برای پيگيری موضوع پيشم بياييد، اما هنوز کسی نيامده است البته تعدادی از مسئولان، روحانيت و بسيجيان شهر به ملاقاتم آمده و جويای حالم شده‌اند که از همه آنها سپاسگزارم، ولی جای تعجب است که از ستادهای امر به معروف و نهی از منکر شهر، شهرستان و يا استان هنوز کسی خبرم را نگرفته است.

وی در پاسخ به اين سوال که با اين اوضاع، اگر بار ديگر به منکری بربخوريد، امر به معروف می‌کنيد يا خير؟ گفت: وظيفه‌ به اين مهمی، هيچ وقت از دوش کسی ساقط نمی‌شود.

دادستان مهديشهر: تحقيقات تمام نشود اجازه اظهار نظر نداريم

دادستان مهديشهر نيز در خصوص آخرين روند سير تکاملی پرونده قضايی طرفين، خود را مجاز به مصاحبه با خبرنگار مهر ندانست.

حسين رجبی گفت: نبايد انتظار داشته باشيد که درباره موضوع محرمانه "ضرب و شتم در انظار عمومی" به شما پاسخگو باشم، حضور شما بعنوان خبرنگار نزد بنده اصلا صحيح نيست، تا تحقيقات تمام نشود، اجازه نداريم هيچگونه اظهار نظر و مصاحبه‌ای داشته باشيم، اما مطمئن باشيد که موضوع در مرحله تحقيقات قرار دارد.

انتقاد از به حاشيه رانده شدن امر به معروف و نهی از منکر

چندی پيش آيت‌الله آملی لاريجانی رئيس قوه قضائيه پس از مجروح شدن دو طلبه آمر به معروف در تهران با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی گفت: اينکه همه دستگاه‌ها از جمله قوه قضاييه در مسئله امر به معروف و نهی از منکر وظايفی بر عهده دارند، قطعی است اما با اينکه قانون اساسی تصريح داشته که حدود و کيفيت امر به معروف و نهی از منکر را قانون مشخص می‌کند، متاسفانه قوه مقننه اين کار را زمين گذاشته است.

وی افزود: متاسفانه در طول عمر انقلاب روسای جمهوری آمده‌اند و به قوای ديگر تذکر داده‌اند اما در مورد اين اصل زمين مانده به کسی تذکر نداده‌اند، در حالی که اين مسئله از مصاديق مهم تذکر قانون اساسی است.

اين آخرين ضرب و شتم آمران به معروف نيست

متاسفانه اين چندمين باری است که قداست لباس روحانيت آن هم در قامت يک آمر به معروف وناهی از منکر، از بين رفته و شان روحانيت به راحتی مورد توهين قرار می‌گيرد، اتفاقاتی نظير اين حادثه که برای حجت الاسلام سيد علی بهشتی در شهميرزاد (استان سمنان) رخ داد؛ کم نيست، پيش از اين حجت الاسلام سيد محمود مصطفوی منتظری در خيابان ۳۰ متری نيروی هوايی تهران، حجت الاسلام فرزاد فروزش امام جماعت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خيابان شريعتی پايتخت، يک روحانی در منطقه تهرانپارس و حاج آقا خيرانديش مسئول دفتر نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشکده کشاورزی دانشگاه شيراز و ... همگی بخاطر انجام به تکليف شرعی خود و انجام فريضه امر به معروف و نهی از منکر کتک خورده و در برخی موارد دچار صدمات جبران ناپذيری شده‌اند.

در جامعه امروز ما با توجه به هجوم دشمنان از راه‌های مختلفی نظير سايت‌ها و ماهواره‌ها، اخبار مشکلات اخلاقی نگران کننده شده و شايد علت عمده آن، نداشتن متولی خاصی برای پيدا کردن راهی علمی و عملی برای حل اين مشکلات است.

قطعا اگر به مسائل اخلاقی در جامعه اهميت داده نشود باعث ناهنجاری‌های سياسی و اقتصادی می‌شود و مفاسدی مانند بدحجابی و زياد شدن مواد مخدر در جامعه به مرحله بحرانی خواهد رسيد، پس مسئولان، مردم و کارشناسان، چاره‌ای بينديشند وگرنه فردا خيلی دير است.

بايد به اين اعتقاد برسيم که امر به معروف و نهی از منکر نياز به يک عزم ملی دارد، ما امروز نيازمند يک نهضت همگانی در کشور هستيم تا به وسيله آن بتوانيم همان گونه که نسبت به نماز و روزه حساس هستيم، نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نيز حساس باشيم.

پس باور کنيم که اگر تذکر لسانی بعنوان بخشی از فريضه الهی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نهادينه شود، هيچ منکری در جامعه باقی نمی‌ماند. "به اميد آن روز"


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016