شنبه 9 مهر 1384

حسني، امام جمعه اروميه: قانون اساسي امروز جواب نمي‌‏دهد، انحلال مجلس و عزل رييس‌‏جمهوري بايد زير نظر رهبري باشد، ايلنا

اروميه- خبرگزاري كار ايران

امام جمعه اروميه گفت: قانون اساسي ايران 25 سال پيش تدوين شده است و امروز ديگر جواب نمي‌‏دهد.

حجه‌‏الاسلام غلامرضا حسني در گفت‌‏وگو با خبرنگار"ايلنا" و در توضيح مطلب فوق گفت: من مي‌‏گويم كه چرا عزل و نصب رييس قوه‌‏قضاييه با رهبر است اما عزل و نصب رييس‌‏جمهوري با رهبر نيست، اين يك اشكال قانون اساسي است.
حسني افزود: حالا 22 ميليون نفر از مردم راي دادند به ربيس‌‏جمهوري و شايد در آينده و پس از 40 سال كه ملت 60 يا 70 ميليوني ايراني 120 ميليون نفر مي‌‏شود، آن وقت ما اگر يك سوم آن را حساب كنيم 40 ميليون نفر بايد راي بدهند، اين كه مي‌‏گويم از اسلام فاصله گرفته‌‏ايم، اينجاست كه رييس‌‏جمهوري را مردم انتخاب مي‌‏كنند و رهبر هم حكم او را تنفيذ مي‌‏كند. حالا اگر رهبر آمد و اين حكم را تنفيذ نكرد، چه مي‌‏شود؟!
وي ادامه داد: مثلا مردم آمدند و من حسني را شايسته دانستند و بعد از 40 سال به من 40 ميليون راي دادند ولي رهبر با رييس‌‏جمهوري بودن حسني موافق نباشد، در اين جا رهبر بايد چه بكند؟! اگر مطابق ميل خودش حكم رييس‌‏جمهوري را تنفيذ كند، آن وقت رهبري برخلاف ميل خودش عمل كرده و اگر حكم را تنفيذ نكند، با 40 ميليون راي دهنده درگير است و اين تناقضي است در قانون اساسي.
امام جمعه اروميه براي حل اين مشكل گفت: براي اصلاح قانون اساسي ملت يك روز رفراندوم بدهند كه مي‌‏خواهند قانون اساسي را تغيير دهند و از آرا مردم استفاده كنند، آن وقت خبرگان رهبري هم حركت مي‌‏كنند و عزل رييس‌‏جمهوري را زير نظر رهبري مي‌‏برند.
وي همچنين گفت: مجلس شوراي اسلامي بايد منحل شدني باشد، در قانون اساسي وجود ندارد كه مجلس شوراي اسلامي را چه كسي مي تواند منحل كند.
نماينده ولي‌‏فقيه در استان آذربايجان غربي تصريح كرد: چگونه است كه همه عزل و نصب‌‏ها نبايد با رهبري باشد؟ چرا عزل و نصب رييس قوه قضاييه با رهبري باشد اما عزل رييس‌‏جمهوري و مجلس -آن هم مجلس ششم كه مجلسي منحل شدني بود- با رهبري نباشد؟!.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسني با انتقاد از كساني كه مي‌‏گويند چرا در زمان حيات امام خيمني(ره) معظم له اين مباحث را مطرح نكردند گفت : امام (ره) تصور نمي كرد كه بعد از 25 سال مجلسي داشته باشيم كه خود امام، ائمه معصومين، آيات الهي و مقدسات را زير سوال ببرد.
وي در ادامه گفت: چنانچه بنيانگذار جمهوري اسلامي در قيد حيات بودند و اين مطالب به ايشان عرضه مي‌‏شد، حتما مي‌‏فرمودند؛ همه اين موارد با رهبري باشد.

Copyright: gooya.com 2016